ΤΟ ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑ

<

Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2016

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΞΙΣΤΌΡΗΣΗ ΤΟΥ ΗΛΙΑ ΓΛΕΤΖΕ Η ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΤΟΥ 13 ΛΚ ΣΤΟ ΥΨΩΜΑ ΚΟΤΖΑΚΑΓΙΑ


Βίντεο και κείμενο  Nικόλαου Πεταλά




“…πετάω τους κανονισμούς και ακολουθώ ότι μου λέει η καρδιά μου...μπαίνω μπροστά”

Ο Στρατηγός Ηλίας Γλεντζές συνεχίζει με σπασμένη φωνή την ιστορία. Έχει γυρίσει πολλά χρόνια πίσω, τότε που δεν ήταν ένας θρύλος των καταδρομών, δεν περιστοιχιζόταν από την αγάπη και τον σεβασμό που έχει σήμερα αλλά ήταν ένας νέος άσημος υπολοχαγός στο πουθενά, στα βουνά της Κύπρου, στο δρόμο για να εκτελέσει την αποστολή του και αυτό που θεωρούσε χρέος του. Αντιμετωπίζοντας με μια χούφτα άνδρες τον Αττίλα, λίγοι και προδωμένοι από την πατρίδα. Τότε που κάθε λεπτό γραφόταν ιστορία και σφράγιζε τη μοίρα πολλών που δεν γύρισαν ποτέ πίσω. Η διαταγή του είναι να κάνει κρούση ώρα 11:00 μμ στο ύψωμα Κότζακαγιά, σε φυλάκιο Τούρκων καταδρομέων και να καταστρέψει την κεραία διαβιβάσεων. Την ίδια ώρα θα κάνουν κρούση και άλλες μοίρες καταδρομών σε γειτονικά υψώματα.

Ξαναθυμάται τις κακουχίες και την αβεβαιότητα στο ξεκίνημα της αποστολής μέχρι να φτάσουν στον Πενταδάκτυλο. Τους χτυπάει η τουρκική αεροπορία ενώ από τα σπαρτά που καίγονται λόγω των βομβών η θερμοκρασία έχει ανέβει κοντά στους 50 βαθμούς. Στο βουνό συναντάει έναν αξιωματικό του πυροβολικού με τους άνδρες του που απλά κοιτάζει τους Τούρκους να αποβιβάζονται. "Γιατί δεν τους ρίχνεις;" ρωτάει. "Μου έχουν δώσει εντολές να μην ρίξω" απαντάει εκείνος. "Εγώ θα τους έριχνα" λέει ο Γλεντζές και φεύγει. Γενική αβεβαιότητα και χάος σε όλη τη Κύπρο. Μέρες δράματος.

Νυχτώνει και ξεκινάει η αποστολή. Οι αναμνήσεις είναι τόσο έντονες που τον πιάνουν λυγμοί. Το ακροατήριο τον χειροκροτάει συγκινημένο (εδώ ξεκινάω την κάμερα) και εγώ αναρωτιέμαι αν πραγματικά την ζούμε αυτή την βραδιά ή ονειρεύομαι, αν πραγματικά η μοίρα μου κάνει την τιμή να έχω αυτόν τον σεβάσμιο άνδρα μπροστά μου, τον σεβάσμιο και λακωνικό διοικητή μου στο Μεγάλο Πεύκο, να τον βλέπω να δακρύζει μπροστά μου και να μου διηγείται την ιστορία τους που είμαι σίγουρος ότι ελάχιστοι πολύ στενοί του άνθρωποι θα είχαν ακούσει μέχρι τότε. Ούτε στα πιο τρελά μου όνειρα πριν από αυτή τη βραδιά στο Πολεμικό Μουσείο.

Ενάντια στους κανονισμούς που θέλουν τον επικεφαλής αξιωματικό να παραμένει πίσω σε μικρή απόσταση για ασφάλεια, μπαίνει μπροστά, κάνει την αναγνώριση και τελικά εξουδετερώνει ο ίδιος τους Τούρκους σκοπούς. Αλλά καλύτερα δείτε τον Στρατηγό να τα διηγείται ο ίδιος όλα αυτά και πολλά άλλα στο απόσπασμα που κατόρθωσα να τραβήξω (η δράση συνεχίζει για πολλά λεπτά μετά από αυτό το απόσπασμα).

(Ήμουν νεοσύλλεκτος στο Κέντρο Εκπαιδεύσεως Ειδικών Δυνάμεων το καλοκαίρι του 1993 όταν πρωτάκουσα το όνομά του. Συνταγματάρχης τότε, ήταν ο διοικητής μας και κατά συνέπεια ο ανώτατος και πιο σεβάσμιος αξιωματικός. Τίποτα περισσότερο τίποτα λιγότερο. Λίγο τον συναντήσαμε στο μεγάλο, επίπονο και αχανές Μεγάλο Πεύκο. Είχε μια ήρεμη βραχνή φωνή και μίλαγε λίγο (Λάκωνας στην καταγωγή) αποπνέοντας ωστόσο μια περίεργη αύρα που αρχικά νόμισα ότι οφειλόταν στον εντυπωσιασμό μας από το ότι ήταν «ο Διοικητής» και εμείς πολύ νέοι.

Κατάλαβα όμως ότι ο ήρεμος αυτός άνθρωπος κουβάλαγε μια βαριά ιστορία. Κάπου τα μισόλογα κάποιων χαμηλόβαθμων αξιωματικών («Ξέρετε νέοι ποιος είναι αυτός;») κάι μετά την απόλυσή μου ξεκάθαρα λόγια από υψηλόβαθμους πλέον αξιωματικούς που –ως είθισται σε αυτά τα σώματα– παραμείναμε φίλοι. Ο Ηλίας Γλεντζές ήταν ένας ήρωας της Κύπρου και ένας θρύλος στους αξιωματικούς των καταδρομών. Η κρούση του με την 31 Μοίρα Καταδρομών στο ύψωμα Κότζα Καγιά έχει γίνει θρύλος.

Ήμουν εκεί την μία και μοναδική φορά που ο Γλεντζές άνοιξε το στομα του, 42 χρόνια μετά και είπε ο ίδιος την ιστορία δημόσια. Δεν θα το έχανα με τίποτα.

Αυτό είναι ένα μικρό απόσπασμα που μπόρεσα να τραβήξω με την φωτογραφική μου μηχανή, απλά ως ενθύμιο για τον εαυτό μου. Ελπίζω η Λέσχη Καταδρομέων και Ιερολοχιτών να κυκλοφορήσει κάποια στιγμή το βίντεο με ολόκληρη αυτή αλλά και με τις άλλες ομιλίες.)

Υ.Γ Ευχαριστώ εκ μέρους όλων των φίλων του μπλοκ τόν Nικόλαο Πεταλά που ανέβασε αυτό το βίντεο απόσπασμα, της ομιλίας του Ήρωα Γλετζέ ,δίνοντας μια μικρή γεύση  σε όσους δεν μπόρεσαν να παρευρεθούν. Ελπίζουμε σύντομα το Πολεμικό μουσείο όπως μας υποσχέθηκε να έχει το DVD με όλες της ομιλίες έτοιμο. για να σας το παρουσιάσουμε.

Χάλαρης Αργύρης.

3 σχόλια:

Oσα δημοσιεύματα δεν έχουν την υπογραφή μας αντιπροσωπεύουν την προσωπική γνώμη των συγγραφέων τους και όχι την δική μας.Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις,, ή απειλές.

ΜΕ ΖΩΝΤΑΝΗ ΤΗ ΜΝΗΜΗ

Η γνώση του ιστορικού παρελθόντος είναι απαραίτητη για την εθνική αυτογνωσία ενός λαού. Το blog μας με τρόπο απλό χωρίς να διαστρεβλώνει την ιστορική αλήθεια, φωτίζει με αναδρομές στα γεγονότα σελίδες ιστορίας του μαρτυρικού Λαού της Κύπρου και των Ελλαδιτών και Κυπρίων νεκρών και αγνοουμένων Ηρώων.